
1 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

RAPORT DE MONITORIZARE A MASS-MEDIA 

PRIVIND RESPECTAREA DREPTURILOR COPILULUI 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Raport nr. 3. Septembrie 2010 

Chişinău, Republica Moldova 

 

 



2 

 

1. Metodologia cercetării  

Protecţia drepturilor şi a imaginii copiilor în mass-media nu este reglementată de legislaţia R. 

Moldova, regăsindu-se doar în documentele şi codurile de autoreglementare jurnalistică care 

stabilesc principii etice şi de conduită pentru profesioniştii media. Unele recomandări în ce 

priveşte drepturile copilului se regăsesc în Codul deontologic al jurnalistului din Republica 

Moldova. În anul 2009, Asociaţia Presei Independente (API) a editat Ghidul de stil cu norme 

etice pentru jurnalişti, care conţine şi un capitol special – „Ghid de bune practici privind relatările 

despre copii”, elaborat în baza prevederilor Convenţiei ONU cu privire la Drepturile Copilului. 

Din păcate, respectarea acestor coduri rămâne a fi o problemă pentru jurnaliştii din Moldova, 

astfel că în mass-media sunt frecvente articole şi reportaje în care sunt prezentaţi, cu încălcarea 

normelor de etică şi conduită profesională, copii aflaţi în situaţii limită şi jenante (abuzaţi fizic, 

psihic, sexual, bolnavi incurabili sau în stare de suferinţă maximă etc.). Deseori, jurnaliştii 

neglijează drepturile elementare ale copilului din dorinţa de a face materialul jurnalistic mai 

atractiv pentru public, astfel ridicându-şi raitingiurile, fără să ia în calcul efectele psihologice şi 

sociale pe care le pot avea aceste materiale asupra copiilor.  

API îşi propune să monitorizeze modul în care copiii apar ca subiecţi ai ştirilor şi materialelor din 

presa scrisă, inclusiv în cele plasate pe site-urile/portalurile informaţionale, identificând situaţiile 

când drepturile copiilor sunt încălcate şi elaborând recomandări pentru eliminarea lacunelor 

profesionale. Astfel, începând cu 1 iulie 2010, operatorii API monitorizează 16 ziare, reviste, 

agenţii de presă şi portaluri informaţionale timp de 6 luni. În baza rezultatelor monitorizării, vor fi 

elaborate rapoarte lunare care vor include constatarea şi examinarea principalelor probleme şi 

abateri de la normele deontologice jurnalistice în relatările despre copii, precum şi recomandări 

pentru consolidarea standardelor jurnalistice în acest domeniu. 

 

Lista instituţiilor de presă monitorizate: 

 

Ziare – 

1. Timpul de dimineaţă – ziar cu acoperire naţională, 5 apariţii pe săptămână, limba română, 

tiraj săptămânal 35.530 ex. 

2.  Jurnal de Chişinău – ziar cu acoperire naţională, 2 apariţii pe săptămână, limba română, tiraj 

săptămânal  – 21.930 ex.  

3. Ziarul de Gardă – săptămânal cu acoperire naţională, limba română, tiraj 5.553 ex. 

4. Moldova Suverană – ziar cu acoperire naţională, 4 apariţii pe săptămână, limba română, tiraj 

săptămânal 16.888 ex. 

5. Săptămîna – revistă săptămânală cu acoperire naţională, limba română, tiraj 11.333 ex. 

6. Panorama – ziar cu acoperire naţională, 4 apariţii pe săptămână, limba rusă, tiraj per ediţie 

4.200 ex. 

7. Nezavisimaia Moldova – ziar cu acoperire naţională, 4 apariţii pe săptămână, limba rusă, tiraj 

săptămânal 17.108 ex.  

8. SP – săptămânal cu acoperire regională, se editează la Bălţi, limba rusă, tiraj 4.470 ex. 

9. Observatorul de Nord – săptămânal cu acoperire regională, se editează la Soroca, limbile 

română şi rusă, tiraj 7.215 ex, 

10. Cuvântul – săptămânal cu acoperire regională, se editează la Rezina, limba română, tiraj 

5.175 ex.  

11. Gazeta de Sud – săptămânal cu acoperire regională, se editează la Cimişlia, limba română, 

tiraj 3.698 ex. 

12. Unghiul – săptămânal cu acoperire locală, se editează la Ungheni, limbile română şi rusă, 

tiraj 10.470 ex.  



3 

 

 

Agenţii de ştiri –  

13. Info-Prim Neo 

14. DECA-press 

 

Site-uri/portaluri informaţionale –  

15. www.unimedia.md 

16. www.ştireazilei.md 

La selectarea ziarelor supuse monitorizării au fost aplicate criteriile geografic (au fost selectate 

şapte ziare naţionale şi cinci ziare locale/regionale) şi al limbii de editare (nouă ziare editate în 

limba română şi trei ziare editate în limba rusă). De asemenea, au fost selectate două agenţii 

de ştiri şi două site-uri/portaluri informaţionale dintre cele mai cunoscute pe piaţa mediatică din 

R. Moldova. 

Operatorii monitorizează toate materialele de presă (ştiri, reportaje, interviuri, articole de analiză 

etc.) care vizează, direct sau indirect, copiii (notă: în sensul prezentei monitorizări, este 

considerat copil orice persoană în vârstă de până la 18 ani). În materialele de presă 

monitorizate, este examinat atât felul în care sunt respectate principiile etice generale, cum ar fi 

obiectivitatea, corectitudinea, toleranţa, separarea opiniilor, verificarea faptelor, cât şi principiile 

specifice privind relatările despre copii, în special cele ce ţin de aspectele psihologice, 

terminologia şi datele utilizate în materialele despre copii.  

 

2. Tendinţe cheie 
 

În septembrie 2010, cele 16 instituţii mass-media au publicat 284 de materiale ce au vizat direct 

sau indirect copiii, inclusiv 192 de articole au fost publicate în ziarele monitorizate, 45 de ştiri au 

fost difuzate de agenţiile de ştiri, iar portalurile informaţionale au plasat 47 de ştiri tematice cu 

sau despre copii. Este aproximativ acelaşţi număr de materiale cu şi despre copii ca în luna 

august, când în mass-media monitorizată au apărut în total 283 materiale, inclusiv 173 în ziare, 

41 – în fluxurile agenţiilor de ştiri şi 69 – pe portalurile informaţionale.    

 
Diagrama 1. Ziare: nr. de materiale tematice, publicate în iulie, august şi septembrie 2010 

 

 

http://www.unimedia.md/
http://www.ştireazilei.md/


4 

 

 
 

Diagrama 2. Agenţii de ştiri: nr. de materiale tematice difuzate în iulie, august şi septembrie 2010  

 

 
 

 
Diagrama 3. Portaluri informaţionale: nr. de materiale tematice, plasate în iulie, august şi septembrie 2010  

 

 
 

În perioada supusă monitorizării, subiectele cele mai des abordate de instituţiile mass-media 

monitorizate au vizat începutul noului an şcolar (prima zi de şcoală, costurile şcolarizării copiilor, 

1 septembrie pentru copiii din familiile sinistrate, începutul noului an şcolar pentru copiii din 

penitenciare etc.); predarea religiei în şcoli; deschiderea primelor şcoli prietenoase copilului. A 

fost îndelung mediatizat cazul de alimentare cu carne de cal a copiilor dintr-o grădiniţă din 

sectorul Ciocana; s-a scris despre suicid ca a doua cauză a mortalităţii tinerior; despre cazuri de 

furturi, omor de care se fac bănuiţi tineri şi copii. În cursul lunii septembrie, în mass-media 

monitorizată au fost puţine la număr subiectele sensibile, abordate profesionist, cu implicarea 



5 

 

experţilor şi a psihologilor, despre copiii victime ale violenţei, traficului, ta altor tragedii cu 

implicarea copiilor etc.  

Şi de această dată, din punct de vedere numeric, cele mai multe subiecte la tema copilului au 

fost publicate de ziarele SP (35 de materiale) şi de Săptămîna (21). Precizăm că majoritatea 

acestor materiale reprezintă scrisori la redacţie, scrise de copii (în cazul revistei Săptămîna, 

scrisori ale copiilor la rubrica Samariteanca despre experienţa lor în dragoste), iar în cazul 

ziarului SP – informaţii scurte/cronologice despre copiii născuţi la Bălţi, precum şi  materiale 

publicitare care exploatează imagini în care apar copiii.  

Printre agenţiile de ştiri şi portalurile informaţionale, cele mai fidele tematicii copiilor au fost Info-

Prim Neo care a difuzat 27 de ştiri şi Ştirea zilei cu 29 de ştiri. Dintre instituţiile de presă 

monitorizate, ziarul regional Gazeta de Sud îşi menţine constant interesul redus pentru 

subiectele ce vizează drepturile copiilor, publicând, în septembrie, patru articole relevante.  

În luna septembrie, un număr considerabil de instituţii mass-media au plasat materiale 

publicitare care au vizat, direct sau indirect, copiii fără a le marca corespunzător, încălcând, 

astfel, normele deontologice. Este vorba, în special, de seria de articole de promovare a 

fundaţiei Edelweiss şi a preşedintelui acesteia, Vlad Plahotniuc, prin acţiunile de caritate 

adresate copiilor şi instituţiilor de educaţie. Timpul de dimineaţă, Observatorul de Nord, Unghiul, 

Săptămîna şi Info-Prim Neo au plasat mai multe informaţii publicitare despre Edelweiss fără a 

informa cititorii că acestea sunt texte publicitare. Abaterile de la normele deontologice sunt cu 

atât mai grave cu cât aceste materiale pot avea subtext politic, deoarece prin aceste articole, 

publicate în plină campanie electorală, este promovată imaginea omului de afaceri Vlad 

Plahotniuc care şi-a exprimat public ataşamentul pentru liderul unuia dintre partidele concurente 

în cursa electorală. Singurele instituţii mass-media monitorizate care au marcat textele despre 

acţiunile de caritate ale Edelweiss ca şi publicitate au fost ziarele Cuvântul şi SP.     

 

Tematica 

Analizând fiecare instituţie mass-media în parte, tabloul tematic arată în felul următor:  

Timpul de dimineaţă - în cele 22 de numere din luna septembrie, au fost publicate doar nouă  

materiale jurnalistice având ca subiect copilul, dintre care trei sunt texte publicitare. Ziarul a 

scris despre deschiderea şcolilor prietenoase tinerilor; prima zi de şcoală pentru copiii din satele 

inundate; donaţia a trei autobuze cu care se vor deplasa copiii din trei sate în şcolile din 

vecinătate ş.a.  

Jurnal de Chişinău – în opt numere publicate în septembrie, au fost plasate 19 articole la tema 

copilului. Printre subiectele abordate de ziar, se numără cazul copilului de 15 ani, suspectat de 

furturi în serie; istoria copilului de 13 ani împuşcat din greşeală de fratele său; copiii victimele 

accidentelor rutiere etc.  

Ziarul de Gardă a avut în septembrie patru apariţii şi a publicat 17 articole despre copii. Ziariştii 

de la această publicaţie au realizat subiecte despre: asistenţa stomatologică gratuită oferită de 

către americani copiilor din internate; istoria unui italian care ajută copiii vulnerabili din R. 

Moldova; prima zi de şcoală pentru copiii din detenţie; cazul unei familii sărace cu trei copii; 

cazul grădiniţei în care copiii erau hrăniţi cu carne de cal ş.a.  



6 

 

Moldova Suverană – 17 apariţii şi 10 articole ce întrunesc tema monitorizării. Ziarul a scris 

despre: lansarea centrului de transplant de măduvă pentru copii; alimentaţia cu carne de cal a 

copiilor de la câteva grădiniţe din Chişinău; alerta cu bombă la o şcoală din capitală ş.a.   

Săptămîna – în cele patru numere din septembrie, revista a publicat 21 de materiale despre 

copii. Şi în luna septembrie, cele mai multe materiale au fost scrisori ale copiilor plasate în 

pagina Samariteanca, diverse sfaturi pentru copii.  

Panorama  – a avut în septembrie 12 apariţii în care a publicat 15 subiecte la tema monitorizării. 

Amintim că în iulie ziarul n-a avut niciun articol despre copii, iar în august redacţia s-a aflat în 

concediu. În septembrie, ziarul a scris despre: începutul noului an şcolar; necesitatea 

amenajării a 15 terenuri de joacă pentru copii în oraşul Chişinău; exploatarea prin muncă a 

copiilor; premierea unui grup de tineri-tenişti din Republica Moldova participanţi la campionatul 

de tenis; cazul de alimentare cu carne de cal a copiilor din şcolile şi grădiniţele din sectorul 

Ciocana ş.a.  

Nezavisimaia Moldova – a scos în septembrie 17 numere, în care a publicat 13 articole ce 

constituie subiectul monitorizării. Printre temele mediatizate de publicaţie se numără: începutul 

noului an şcolar; ajutoare pentru copiii din localităţile sinistrate; sfaturi pentru părinţi; 

dezvoltarea copilului prin comunicare ş.a.  

SP – în cele cinci apariţii, au fost publicate 35 articole despre copii. Ziarul a dat prioritate 

următoarelor subiecte: copiii premiaţi la diferite concursuri; interviuri cu premianţi ai Jocurilor 

Olimpice de juniori din Singapore; cazuri de accidente rutiere în care au avut de suferit copiii; 

luarea sub tutelă de către ziar a unui copil de 6 ani; serbarea naşterii celui de-a 1.000-lea copil 

născut în Bălţi. Şi în septembrie, cele mai multe articole ce vizează copiii reprezintă informaţii 

cronologice despre naşterile din Bălţi pe parcursul ultimei săptămâni, precum şi  materiale 

publicitare, însoţite de imagini în care apar copiii.   

Observatorul de Nord – în septembrie a avut patru numere în care a inserat 18 articole 

relevante. Iată câteva teme regăsite în această publicaţie: începutul noului an şcolar; accidente 

rutiere cu victime copii; alimentaţia copiilor în şcoli; taxele şcolare plătite de părinţi ş.a.  

Cuvântul – în patru apariţii din septembrie au fost publicate 16 materiale ce vizează copiii. Ziarul 

a ales să mediatizeze următoarele subiecte: cazuri de corupţie din instituţiile de învăţământ; 

formele de violenţă în familie; participarea a trei copii de la o şcoală internat la o olimpiadă 

europeană a persoanelor cu dizabilităţi; vacanţa în Elveţia a 40 de copii din şcolile internat din 

Republica Moldova ş.a.   

Gazeta de Sud – a avut patru numere şi tot atâtea articole despre copii. Ziarul a scris despre 

începutul noului an şcolar; exploatarea prin muncă a copiilor; violenţa între elevi în şcoli.  

Unghiul – patru numere şi 17 articole la tema copilului, inclusiv despre: predarea religiei în şcoli;  

relaţia copil-matur din perspectiva copilului; decesul unui copil ca urmare a electrocutării ş.a. .   

Info-Prim Neo – în septembrie a difuzat 27 de ştiri ce fac subiectul monitorizării. Spre deosebire 

de lunile iulie şi august, în septembrie agenţia de ştiri a redus numărul ştirilor despre cazurile  

particulare ale unor copii afalţi în situaţii de risc sau victime ale unor accidente/întâmplări. Multe 

din ştiri sunt de interes general pentru copil sau abordează probleme ce afectează un număr 

semnificativ de copii. În septembrie, Info-Prim Neo a scris despre: deschiderea primelor şcoli 



7 

 

prietenoase copilului; începutul noului an şcolar pentru copiii din penitenciarul de la Lipcani; 

creşterea numărului copiilor analfabeţi şi al celor aflaţi în conflict cu legea; suicidul ca şi a doua 

cauză a morţii în rândul tinerilor;  exploatarea prin muncă a copilului ş.a.  

DECA-press – a difuzat 18 ştiri (au ieşit din vacanţă pe 6 septembrie) despre: programele de 

studii gratuite în SUA pentru elevii din R. Moldova; predarea religiei în şcoli; suicidul ca şi a 

doua cauză a mortalităţii tinerilor cu vârstele cuprinse între 15 şi 19 ani; ajutoarele umanitare 

pentru copiii din zonele sinistrate; condamnarea unei adolescente pentru pruncucidere ş.a.  

www.unimedia.md – a difuzat 18 ştiri cu referire la copii, un număr de două ori mai mic decât în 

luna august. Printre temele abordate de acest portal informaţional se numără: începutul noului 

an şcolar; alertă cu bombă la o şcoală din capitală; rezultatele investigaţiilor de laborator privind 

originea cărnii consumate de copiii de la mai multe grădiniţe din Chişinău.  

www.stireazilei.md – a plasat 29 de ştiri cu informaţii despre copii. Subiecte ale ştirilor au fost: 

începutul noului an şcolar, inclusiv la şcolile din satele afectate de inundaţii; micul dejun oferit 

de stat şi pentru instituţiile de învăţământ private; decizia Procuraturii privind presupusul viol de 

la tabăra de vară Andrieş; rezultatele testelor de laborator privind carnea oferită copiilor de la 

grădiniţa Foişor; noi detalii despre cazul de presupus viol la o grădiniţă din Chişinău ş.a.  

 

 

3. Analiza datelor 

 

Principii generale în cazul relatărilor despre copii: 

Obiectivitate/corectitudine. În luna septembrie, în mare, materialele jurnalistice au respectat 

principiul obligativităţii celor două surse. Continuă însă să fie încălcat acest principiu în cazul 

ştirilor scrise în baza comunicatelor de presă sau a sintezelor criminogene de la Ministerul 

Afacerilor Interne, informaţiilor din ultimele 24 de ore oferite de Spitalul de Urgenţă şi Serviciul 

de pompieri. Unimedia a difuzat pe 8 septembrie o ştire în baza unui comunicat de presă al 

Procuraturii Generale fără a solicita şi plasa opinia persoanelor acuzate: “Trei tineri, dintre care 

doi minori, sunt învinuiţi că în noaptea de 9 spre 10 august curent, după ce au servit băuturi 

alcoolice, au furat 4 autoturisme parcate în raionul Ungheni, pe care mai apoi le-au abandonat”. 

Aceeaşi informaţie a servit drept sursă şi pentru Ştirea Zilei care, de asemenea, nu a  prezentat 

opinia celor acuzaţi. Info-Prim Neo plasează pe 25 septembrie ştirea despre „elevul unei şcoli 

dintr-o suburbie a capitalei ajuns la spital după ce a fost agresat de un coleg de clasă” având ca 

singură sursă declaraţia medicului-coordonator al Serviciului de Urgenţă, sursă care nu a fost 

de faţă la respectivul incident, corespunzător, nu poate fi o sursă credibilă, cel puţin nu poate fi 

unica sursă pentru ştire.  

Separarea faptelor de opinii. În septembrie, în ştirile publicate de ziarele monitorizate nu au 

fost înregistrate cazuri de inserare în text a opiniei subiective a jurnalistului.  

Prezumţia nevinovăţiei. Comparativ cu iulie şi august, în septembrie au fost înregistrate cele 

mai multe cazuri de încălcare a prezumţiei nevinovăţiei. De câteva ori a încălcat acest principiu 

portalul Ştirea Zilei. Astfel, în ştirea „Minori, hoţi de maşini” (8 septembrie), portalul informaţional 

descrie cazul a trei copii învinuiţi de procuratură că ar fi furat patru automobile. Deşi nu există 

decizia judecăţii pe acest caz, reporterul plasează în titlu sintagma „hoţi de maşini”, iar în lead 

http://www.unimedia.md/
http://www.stireazilei.md/


8 

 

trece următoarea afirmaţie: „Încă nu au ajuns la majorat, dar deja sunt hoţi experimentaţi de 

maşini”. O altă ştire, difuzată de Ştirea Zilei pe 23 septembrie, descrie cazul unei tinere 

suspectate de omor, fiind întitulată „O minoră a omorât cu gantera un bătrân ca să nu fie 

violată”. În textul ştirii este plasată următoarea afirmaţie despre tânăra, vinovăţia căreia n-a fost 

încă probată de instanţa de judecată: „După ce l-a lăsat fără suflare, fata a luat cheile 

apartamentului şi a fugit într-o direcţie necunoscută”. Şi pe 28 septembrie, Ştirea Zilei titrează 

„Familia unui copil abuzat la tabăra Andrieş a dat statul în judecata”, deşi cu câteva săptămâni 

mai devreme, acelaşi portal a prezentat informaţia de la Procuratura Generală, în care se spune 

că respectivii copii nu au fost violaţi.  

Şi Unimedia prezintă pe 28 septembrie ştirea despre solicitarea avocatului copilului de a acţiona 

în justiţie instituţiile statului, responsabile de presupusul abuz sexual produs la tabăra de vară 

„Andrieş”, afirmând în titlu că a avut loc un abuz sexual: „Avocatul copilului cheamă în judecată 

instituţiile statului în cazul copilului abuzat sexual în tabăra de odihnă Andrieş”. Amintim că pe 9 

septembrie, Procuratura Generală a anunţat public că presupusul abuz sexual nu a avut loc. 

Ca şi concluzie, putem menţiona că de multe ori principiul prezumţiei nevinovăţiei este respectat 

în corpul ştirii, fiind încălcat în titlu. Acest fapt descrie o posibilă greşeală comisă de editorii de 

ştiri sau intenţia de a intriga cititorii, accentuând caracterul senzaţional al ştirii. Recomandarea 

echipei de monitorizare este ca managerii instituţiilor mass-media să asigure instruirea 

responsabililor de redactarea şi avizarea finală a subiectelor în materie de terminologie juridică 

şi în deontologia jurnalistică.    

Toleranţă şi nediscriminare. În reportajul despre copiii romi din satul Vulcăneşti, raionul 

Nisporeni „Mai bine la grădiniţă decât cu ciocăniţa”, publicat în Jurnal de Chişinău din 14 

septembrie, autorul abordează problema nefrecventării grădiniţei şi a şcolii de către copiii romi, 

însă fără a le solicita şi afla opinia. Singurele surse cu care vorbeşte reporterul sunt personalul 

didactic şi mama unora dintre copii. Deşi în propriul text ziaristul foloseşte sintagma corectă 

„rom/romi”, în declaraţiile prezentate este trecută noţiunea discriminatorie „ţigan/ţigani”.  

Identificarea suspectaţilor. În ştirea „O minoră a omorât cu gantera un bătrân ca să nu fie 

violată”, difuzată de Ştirea Zilei pe 24 septembrie, este prezentat cazul unui omor, de săvârşirea 

acestuia fiind suspectată o tânără. Reporterul nu prezintă numele suspectatei, dar oferă alte 

detalii, prin care aceasta poate fi identificată: „o copilă de 16 ani, originară din s. Burgeaca, rl 

Cahul”.  

Tratamentul victimelor/martorilor. Info-Prim Neo a difuzat pe 18 septembrie ştirea „Divorţul 

părinţilor a pus viaţa copilului în pericol”, în care prezintă cazul unui bărbat care nu are acces la 

propriul copil ca urmare a divorţului. În ştire se afirmă, cu referire la declaraţiile avocatului şi ale 

rudelor, că copilul ar fi fost bătut şi neglijat de propria mamă şi tutorii acestuia. Deşi nu divulgă 

numele copilului, reporterul prezintă multe alte date, prin care acesta poate fi identificat: „copil 

de 5 ani”, „bunica fetiţei din partea tatălui – Olga Ţepordei, din satul Cimişlia”, „copilul a fost 

lăsat în satul Pervomaiskoie, raionul Hânceşti, la familia Olaru”. În acest caz, informaţia a fos 

făcută publică în cadrul unei conferinţe de presă, organizată de către avocatul copilului. 

Responsabilitatea ziaristului nu este de a face publică orice informaţie care i-a devenit 

cunoscută, ci de a verifica orice informaţie şi de a discerne ce poate fi şi ce nu poate fi difuzat 

opiniei publice, iar în acest caz concret, ce poate şi ce nu poate dăuna mai mult copilului.   

 



9 

 

O situaţie similară se întâlneşte şi în ştirea „Agresat la şcoală” (Info-Prim Neo, 25 septembrie), 

în care este descris pe scurt cazul unui băiat internat la Spitalul de Urgenţă „după ce a fost 

agresat de un coleg de clasă”, reporterul divulgând totodată date care ar putea duce la 

identificarea copilului victimă: „băiat de 14 ani, elev al şcolii nr. 101 din Băcioi”.  

Fotografiile. În cele mai multe cazuri, fotografiile care au însoţit subiectele despre copii au fost 

conforme principiilor deontologice. În cazul subiectelor sensibile, sunt inserate fotografii-simbol. 

În situaţiile în care au fost plasate fotografii ale personajelor subiectului, ziariştii afirmă că au 

avut consimţământul acestora sau al părinţilor.  

 

Principii specifice relatărilor despre copii: 

Tema relatării (rolul atribuit copilului). În septembrie, subiectele jurnalistice care au avut în 

vizor copilul au continuat să promoveze, în mare, imaginea unui copil neajutorat, sărac, victimă 

a violenţei sau traficului, aflat în conflict cu legea ş.a. Această tendinţă este mai vizibilă în cazul 

agenţiilor de ştiri şi a portalurilor informaţionale monitorizate: 

- „Trei tineri, dintre care doi minori, sunt învinuiţi că au furat 4 automobile într-o singură 

noapte”; „O tânără de 17 ani a fost obligată să practice prostituţia de către un 

taximetrist”; “Un minor a ajuns de pe banca de şcoală pe cea a acuzaţilor, după ce, fiind 

în stare de ebrietate, şi-a bătut colegul” (Unimedia). 

- „Numărul copiilor analfabeţi din Republica Moldova este în creştere, numai în 2004 

analfabeţi erau 30 de mii de copii”; “Numărul minorilor care comit crime a crescut cu 

12%”; “Suicidul este a doua cauză a mortalităţii tinerilor cu vârste între 15 şi 19 ani”; 

“Copiii mâncau la grădiniţă carne de cal”; “O fetiţă de aproximativ 3-4 ani a fost găsită 

fără supraveghere în capitală. Fetiţa era lovită la cap şi a fost transportată la spital”;  “Un 

copil de 1 an şi 7 luni a decedat în somn, fără a fi clare cauzele ce au dus la deces”; “Un 

copil de 5 luni a murit subit în condiţii deocamdată neelucidate”  (Info Prim Neo)  

- “Detalii de groază în dosarul bărbatului care şi-a violat fiica timp de 4 ani”; “Doi colegi de 

clasă s-au îmbătat, s-au bătut şi au ajuns în judecată”; „Dezvăluirile Nataschei: Am fost 

sclav domestic şi am încercat să mă sinucid de mai multe ori (Povestea Nataschei 

Kampusch, care la numai 10 ani a fost răpită de un austriac dement şi transformată apoi 

în jucăria sa personală); “Minori, hoţi de maşini. Trei tineri, dintre care doi minori, sunt 

învinuiţi de procurorii din Ungheni că au răpit 4 automobile”; “O minoră a omorât cu 

gantera un bătrân ca să nu fie violată” (Ştirea Zilei)  

- “Un minor mascat din raionul Ungheni a comis un jaf pentru că avea nevoie de bani”; “O 

adolescentă din raionul Călăraşi a fost condamnată la trei ani pentru pruncucidere. 

Adolescenta, care în primăvara anului trecut şi-a omorât propriul copil imediat după 

naştere, aruncându-l la gunoiştea de la marginea satului, a fost condamnată de o 

instanţă din Călăraşi la trei ani de închisoare cu suspendarea pedepsei pe un an”; “Un 

minor din Chişinău a fost condamnat pentru că, fiind în stare de ebrietate, l-a bătut pe un 

coleg de-al său, cauzându-i leziuni corporale” (Deca Press). 

Subiectele pozitive despre copil, subiectele de analiză, ce prezintă lucrurile dincolo de istoria 

îngustă a unui caz concret, ce scot în prim-plan personalitatea copilului, succesele acestuia, 

opinia lui despre problemele şi situaţiile ce îl vizează şi afectează se întâlnesc destul de rar în 



10 

 

instituţiile mass-media monitorizate. Iată câteva din ştirile pozitive cu referire la copii care, de 

regulă, ocupă un spaţiu mic, fiind prezentate sub formă de ştire, în paginile interioare: „ŞCOLI 

PRIETENOASE” pentru circa 700 de copii. Ministerul Educaţiei a inaugurat pe 1 septembrie în 

RM primele „şcoli prietenoase copilului” (Timpul de dimineaţă), “Copiii din satele Fârlădenii Noi, 

Ştefăneşti şi Ursoaia, raionul Căuşeni, vor merge la şcoală cu un autobuz modern, donat de 

Banca Mondială.” (Timpul de dimineaţă); "Parteneriatul pentru copii" va susţine 9 proiecte de 

amenajare a spaţiilor de petrecere a timpului liber pentru copii” (Jurnal de Chişinău”); 

“Premierea a 17 tineri-tenişti din Republica Moldova care au participat la campionatul de tenis 

din 4-12 septembrie” (Panorama).  

Sunt puţine la număr şi investigaţiile jurnalistice în subiecte privitoare la copii. Majoritatea 

acestora, cu mici excepţii, sunt preluate de la Centrul de Investigaţii Jurnalistice (CIN) şi nu de 

reporterii instituţiilor mass-media monitorizate. În septembrie, ziarele Cuvântul şi Observatorul 

de Nord au publicat investigaţia „Învăţământ gratuit pe banii părinţilor” (autor: Natalia Porubin, 

CIN) în care este dezvăluit fenomenul plăţilor formale şi informale în grădiniţe şi în şcoli. „Un 

simplu calcul demonstrează că dacă într-un liceu în care taxa „de intrare” plus cea anuală este 

de 5000 de lei, au fost admişi 100 de elevi, administraţia s-a pricopsit cu 500000 de lei. Un 

adevărat coşmar a avut de suportat un copil din raionul Făleşti, ai cărui părinţi nu erau în stare 

să achite suma stabilită pentru fondul clasei. Timp de două săptămâni, copilul nu era primit în 

clasă, învăţătoarea trimiţându-l de fiecare dată acasă ca să aducă banii” – iată câteva din 

informaţiile conţinute în materialul citat. . 

Atitudinea faţă de copil rămâne a fi un aspect vulnerabil pentru mass-media care percepe 

copilul ca pe o sursă pasivă de informare, fără drepturi şi putere. Şi în septembrie au lipsit 

articolele care ar prezenta personalitatea copilului, viziunea lui asupra unor situaţii/fenomene 

concrete, asupra unor decizii luate de maturi care-i privesc direct pe el. Singurele subiecte 

pozitive despre copii sunt cele despre participarea lor la diferite concursuri locale, naţionale, 

internaţionale în domeniul culturii, ştiinţei, sportului. De cele mai multe ori însă aceste informaţii 

sunt prezentate sub formă de ştiri scurte, în cazuri mai rare sub formă de interviu.   

Un alt argument care indică asupra valorii subiectelor de presă despre copii în viziunea 

editorilor este continuitatea temelor, revenirea la acestea până la finalizarea cazului/soluţio-

narea problemei. Amintim că în luna august subiectul de prima pagină pentrumajoritatea 

ziarelor, agenţiilor de ştiri şi portalurilor a fost presupusul viol la o grădiniţă din Chişinău a unei 

fete de trei ani. În luna septembrie, doar două din instituţiile mass-media monitorizate au revenit 

la acest subiect: Unimedia şi Ştirea Zilei. „Cazul medicului neurolog acuzat că a violat doi minori 

şi cazul bărbatului de 31 de ani acuzat că a violat o fetiţă de trei ani încă se investighează”, 

scrie Unimedia; “Încă o lună de teste psihologice pentru presupusul violator al fetiţei de 3 ani” 

titrează Ştirea Zilei.  

Abordare originală sau prin clişee. În luna septembrie, cele mai multe subiecte privitoare la 
copil au fost prezentate sumar, sub forma unor ştiri inspirate din comunicatele de presă sau 
evenimentele publice. Au lipsit, cu puţine excepţii, subiectele ample, originale, de analiză, 
investigaţiile despre copil. Deseori, ziariştii se limitează în a descrie cu lux de amănunte detaliile 
unui incident, dramă, accident care de multe ori urmăresc impresionarea (şocarea) cititorilor şi 
nu prezintă subiectul dincolo de aceste detalii, nu vorbesc despre rolul profesioniştilor, al 
familiei, comunităţii în prevenirea, evitarea unor asemenea drame, tragedii.  
 
Cifrele/datele statistice despre copii. De regulă, jurnaliştii folosesc datele statistice pentru a 

completa subiectul. „În Republica Moldova, oficial, sunt peste 150 mii de romi, pe când 



11 

 

reprezentanţii acestei minorităţi spun că numărul lor este mult mai mare, trecând de 250 de mii. 

Satul Vulcăneşti este unic în felul său nu doar pentru că numără 1500 de locuitori romi 

tradiţionali, această localitate se deosebeşte de altele prin faptul că aici copiilor romi le este 

asigurat accesul la studii preşcolare şi şcolare”, încheie Jurnal de Chişinău reportajul „Mai bine 

la grădiniţă decât cu ciocăniţa” (14 septembrie 2010). De multe ori, datele statistice propriu-zise 

servesc ca şi surse pentru scrierea ştirilor. Pe perioada monitorizată, mass-media a scris 

despre: „Numărul copiilor analfabeţi din Republica Moldova este în creştere, numai în 2004 

analfabeţi erau 30 de mii de copii, potrivit avocatului parlamentar Tamara Plămădeală”; 

“Numărul minorilor care comit crime a crescut cu 12%”; “Minorii sunt implicaţi în diverse forme 

de muncă, depăşind de multe ori, media de 10 ore pe săptămână. Astfel, 8 din 10 copii, cu 

vârsta cuprinsă între 5-17 ani, sunt implicaţi în activităţi gospodăreşti” (Info-Prim Neo). „ În Bălţi 

a fost sărbătorit copilul născut al 1000-lea in localitate” - iată o altă metodă de a manevra cu 

cifrele aplicată de ziarul regional SP, ziar care şi-a creat un tabiet din a publica săptămânal date 

statistice despre copiii născuţi în municipiul Bălţi.  

Datele personale. Pe perioada monitorizării, nu au fost înregistrate cazuri în care datele 

personale despre copil (naţionalitatea, statutul de persoană cu dizabilităţi, afectată de 

HIV/SIDA) să fi fost prezentate în context irelevant în cadrul unor materiale de presă.  

 

Copiii şi publicitatea. În luna septembrie, mai multe instituţii mass-media monitorizate au 

publicat o serie de articole publicitare fără a le marca corespunzător. Astfel, au fost încălcate 

normele deontologice care cer marcarea obligatorie a articolelor publicitare. Cele mai multe din 

aceste articole promovau acţiunile de caritate în susţinerea copiilor, desfăşurate de către 

Fundaţia Edelweiss şi, implict, de patronul ei, omul de afaceri Vlad Plahotniuc.  

 

Astfel, Info-Prim Neo a inserat în banda de ştiri trei ştiri pro-Edelweiss: 1) despre donaţia făcută 

Casei copilului „Preafericitul Iosif”; 2) despre dotarea instituţiilor preşcolare din UTA Găgăuzia 

cu calculatoare din baniii Edelweiss; 3) despre donaţia de electrocasnice pentru Asociaţia  

persoanelor cu dizabilităţi de intelect. Această din urmă ştire este singura echilibrată, fără 

conţinut publicitar la adresa lui V. Plahotniuc. Agenţia de ştiri a difuzat informaţiile publicitare 

mascate pe banda de ştiri expediată abonaţilor, plasându-le, totodată, şi pe site: http://info-

prim.md/?a=10&q=Edelweiss&yy=2010&mm=09. De la începutul monitorizării - din iulie şi până în 

septembrie inclusiv – Info-Prim Neo a difuzat, în total, 10 ştiri de promovare a Edelweiss şi a lui 

V. Plahotniuc, fără a informa opinia publică despre caracterul publicitar al acestora.   

În septembrie, şi ziarul Timpul de Dimineaţă a difuzat trei articole pro-Edelweiss, omiţând 

informaţia despre caracterul publicitar al acestora. „Cei mai talentaţi copii de la Şcoala de Arte 

„Maria Bieşu” din or. Ştefan Vodă au primit un set de instrumente muzicale în valoare de 41 000 

de lei. Reprezentanţii Fundaţiei Edelweiss au înmânat acest cadou copiilor în prima zi de 

şcoală”; „V. Plahotniuc s-a întâlnit cu başcanul Găgăuziei, unde a vorbit despre echiparea a 60 

de grădiniţe cu computere”; „Casa copilului "Preafericitului Iosif" a primit în dar un set de 

electrocasnice de la Fundaţia Edelweiss”, iată leadurile celor trei articole despre acţiunile de 

caritate ale Fundaţiei Edelweiss destinate copiilor, jumătate din spaţiul cărora se referă, de fapt, 

la activitatea respectivei fundaţii. Nerespectarea deontologiei profesionale are aici şi consecinţe 

electorale, ziariştii admiţând astfel să promoveze un apropiat al liderului unui partid politic intrat 

în cursa electorală, om de afaceri care exploatează în scop de promovare imaginea şi nevoile 

copiilor din Moldova. Şi publicaţiile Săptămîna (3 articole), Observatorul de Nord (2), Unghiul (2) 

plasează articole publicitare expediate de Edelweiss fără a le marca ca şi publicitate. Singurele 

http://info-prim.md/?a=10&q=Edelweiss&yy=2010&mm=09
http://info-prim.md/?a=10&q=Edelweiss&yy=2010&mm=09


12 

 

instituţii mass-media care au respectat principiile deontologice şi au însemnat articolele ca şi 

publicitate sunt ziarele regionale Cuvântul şi SP.  

Jurnal de Chişinău plasează o ştire despre finanţarea de către Compania de telefonie mobilă 

Orange a secţiei pentru copii de la Spitalul Oncologic, iar ziarul Unghiul prezintă o altă donaţie 

făcută de Orange - două mese de tenis, palete şi mingi de tenis pentru gimnaziul-internat din 

oraşul Ungheni. Ambele texte par să aibă caracter publicitar, totuşi sintagma de text publicitar a 

fost omisă.  

 

4. Studii de caz 

 

Cazul fetiţei de 2 ani, abuzată sexual  

 

PUBLIKA TV , 13 octombrie 2010 

Titlu: O fetiţă de doi ani din Glodeni a fost violată de un bărbat în grija căruia a fost lăsată 
Fabula: Este prezentat cazul unei fetiţe de 2 ani, violată de concubinul prietenei mamei sale. 
Copilul a rămas în grija acestora, pentru că mama a plecat la muncă peste hotare. Fetiţa este în 
stare gravă la spital, iar bărbatul a fost reţinut de poliţie.     

PUBLIKA TV, 14 octombrie 2010  

Titlu: Medicii susţin că fetiţa de doi anişori care a fost violată se află în stare gravă, dar stabilă 
Fabula: Se prezintă informaţii despre starea sănătăţii copilului după două intervenţii chirurgicale 
suportate. Se dă opinia persoanelor în grija cărora a fost lăsat copilul care susţin că nu-şi pot 
explica cum s-a ajuns la o asemenea situaţie. Se informează despre inexistenţa unei pârghii 
legale ce ar obliga părinţii care pleacă la muncă peste hotare să-şi lase copilul în grija unui 
tutore.    

PUBLIKA TV, 18 octombrie 2010 

Titlu: Oamenii aduc la Centrul Mamei şi al Copilului jucării şi haine pentru fetiţa violată 
Fabula: Se anunţă despre ajutorul oferit de oameni fetiţei, se informează despre starea 
sănătăţii copilului, se repetă în brief fabula violului. 

PUBLIKA TV, 19 octombrie 2010 

Titlu: Mama fetiţei de doi ani, violată de către un bărbat, ar putea fi decăzută din drepturile 
părinteşti 

Fabula: Se anunţă că reprezentanţii Direcţiei asistenţă sociale din raionul Glodeni cer  

decăderea din drepturile părinteşti a mamei fetiţei. Potrivit lor, mama fetei ar fi încercat să o 
abandoneze chiar de la naştere. De asemenea, se informează despre sancţionarea asistentului 
social din localitate.  
Respectarea normelor deontologice:  



13 

 

o Nu este protejată identitatea copilului: s-a dat numele ei mic, localitatea  

o S-a dat imaginea şi numele femeii în grija căreia a fost lăsat copilul 

Sursele utilizate:  

o Şefa Secţiei de asistenţă socială din raionul Glodeni, directorul Centrului mamei şi 
copilului, psiholog, avocatul parlamentar al copilului, ministrul adjunct al Muncii, 
Protecţiei Sociale şi Familiei (ştirea din 13 octombrie) 

o Chirurg pediatru de la Centrul Mamei şi Copilului, bunica femeii în grija căreia a fost 
lăsat copilul, avocatul copilului, specialistul în drepturile copilului şi şefa Secţiei de 
asistenţă socială din raionul Glodeni (14 octombrie)  

o Medic, şef adjunct al Secţiei reanimare (18 octombrie)   

o Reprezentanţi ai Ministerului Muncii, Protecţiei Sociale, Familiei, ai Secţiei de asistenţă 
socială din Glodeni (19 octombrie)   

Concluzii: Postul TV a prezentat subiectul amplu, mediatizând nu doar detaliile despre violul 
produs, dar şi acţiunile/inacţiunile profesioniştilor, cauzele ce au condus la un asemenea 
incident, cum vor fi penalizaţi cei responsabili de acest caz. Totodată, Publika TV n-a protejat 
identitatea copilului, dând orice informaţie în ordinea în care aceasta a parvenit: în prima ştire s-
a dat numele satului unde s-a produs violul şi unde locuia fetiţa, în cea de-a doua a fost divulgat 
numele mic al copilului. Ulterior, a fost divulgată identitatea şi imaginea femeii în grija căreia a 
fost lăsat copilul. 

 

JURNAL TV , 14 octombrie  2010 

Titlu:  A violat un copil de doi ani   

Fabula: Este prezentat cazul copilului de 2 ani abuzat sexual de concubinul femeiii în grija 
căreia a fost lăsată. Se anunţă despre reţinerea suspectului şi despre faptul că acesta şi-a 
recunoscut vina.  

JURNAL TV,  14 octombrie 2010  

Titlu: Starea fetiţei s-a agravat      

Fabula: Se anunţă despre înrăutăţirea stării sănătăţii copilului ca urmare a intervenţiei 
chirurgicale suportate.  

JURNAL TV, 16 octombrie 

Titlu: Traumatizată pe viaţă  

Fabula: Se prezintă opinia experţilor: psihologul vorbeşte despre consecinţele traumei 
suportate de copil, experţii despre responsabilitatea autorităţilor locale responsabile de protecţia 
copilului. Sunt oferite statistici ce arată creşterea cazurilor de abuz sexual împotriva copiilor. 

JURNAL TV, 19 octombrie 

Titlu: Revedere... cu lacrimi  

Fabula: Se prezintă declaraţia mamei copilului, revenită din Rusia unde este plecată de mai 
bine de un an.  



14 

 

Respectarea normelor deontologice:  

o Este protejată identitatea copilului  

o Se dă, greşit, localitatea unde se afla copilul şi unde s-a produs violul  

o Se dă, greşit, informaţia că fetiţa ar fi fost violată de un vecin  

o Se dă numele mamei copilului şi imaginea acesteia  

o Este divulgată imaginea şi numele femeii în grija căreia a fost lăsat copilul  

Sursele utilizate: 

o Directorul Centrului Mamei şi Copilului, femeia în grija căreia a fost lăsat copilul (ştirea 
din 14 octombrie)  

o Directorul Centrului Mamei şi Copilului (14 octombrie)  

o Directorul Centrului Naţional de Prevenire a Abuzului Faţă de Copii, psiholog, Ministrul 
Justiţiei (16 octombrie)  

o Mama copilei (19 octombrie)  

Concluzii: Deşi nu a arătat în imagini chipul fetei, postul TV a arătat imaginea şi numele mamei 
acesteia şi a femeii în grija căreia fusese lăsată. Din dorinţa de a prezenta cât mai multe detalii 
despre caz, jurnaliştii au prezentat greşit localitatea unde se afla fata şi unde s-a produs violul.  

 

PRO TV , 14 octombrie  2010 

Titlu:  Mărturia monstrului de la Glodeni care a violat o fetiţă de doi ani   

Fabula: Este prezentată reconstituirea violului. Adus la faţa locului, bănuitul prezintă cu lux de 
amănunte cum s-a produs agresiunea sexuală.   

PRO TV,  15 octombrie 2010  

Titlu: Mama fetiţei de doi ani care a fost violată la Glodeni ar putea fi decăzută din drepturi 
părinteşti       

Fabula: Se anunţă despre evoluţia stării sănătăţii copilului ca urmare a intervenţiei chirurgicale 
suportate; confirmarea oficială a violului de către Procuratura din Glodeni şi arestul suspectului. 
Se dă informaţia că mama fetiţei este internată într-un spital din Rusia, fiind însărcinată cu al 
doilea copil.   

PRO TV, 19 octombrie 

Titlu: Mama fetiţei de doi ani, care a fost abuzată sexual, a venit în ţară pentru a-şi vedea 
copilul  

Fabula: Se prezintă declaraţia mamei fetiţei  

Respectarea normelor deontologice:  

o Se dă numele mic al copilului   



15 

 

o Se dă numele şi imaginea mamei fetiţei  

o Se dă numele şi chipul femeii în grija căreia a fost lăsat copilul   

Sursele utilizate: 

o Imagini operative ale MAI, mărturia bănuitului agresor (ştirea din 14 octombrie)  

o Medicul reanimatolog de la Centrul Mamei şi Copilului,  se face referire la o declaraţie a 
avocatului copilului  (15 octombrie)  

o Directorul Centrului Naţional de Prevenire a Abuzului Faţă de Copii, psiholog, Ministrul 
Justiţiei (16 octombrie)  

o Mama copilei, femeia în grija căreia a fost lăsat copilul (19 octombrie)  

Concluzii: Postul TV s-a limitat în a prezenta în detalii cazul de viol şi evoluţia acestuia. Nu s-a 
analizat de ce a fost posibil un asemenea caz, cine monitorizează situaţia copilei rămasă fără 
grija părintească de aproape un an ş.a.?  Deşi nu a arătat în imagini chipul fetei, PRO TV a dat 
numele mic al fetiţei, numele şi chipul mamei acesteia şi a femeii în grija căreia a fost lăsată. De 
asemenea, în prima ştire, din 14 octombrie, postul TV titrează „mărturia monstrului de la 
Glodeni care a violat o fetiţă de 2 ani”, deşi nu exista încă o decizie a judecăţii care să probeze 
vinovăţia acestuia, şi insistă să prezinte detalii şocante despre acest caz.  

 
 

MOLDOVA 1, 13 octombrie  2010 

Titlu:  Caz strigător la cer 

Fabula: Sunt prezentate, într-o ştire scurtă, informaţii despre: intentarea dosarului penal pe 
numele bărbatului acuzat de viol, posibila pedeapsă, locul aflării fetiţei şi a părinţilor acesteia, 
statistici pentru 2010 despre cazurile de abuz sexual asupra copiilor.  

Respectarea normelor deontologice:  

o Nu se dă nicio imagine video 

o Nu se divulgă numele copilului, localitatea  

o Nu se arată chipul fetei, casa în care a fost violată, chipul şi imaginea presupusului 
violator sau al concubinei acestuia.     

Sursele utilizate: 

o Purtătorul de cuvânt al Ministerului Afacerilor Interne, avocatul copilului, responsabili de 
la Centrul Naţional de Prevenire a Abuzului faţă de Copii  

Concluzii: Postul TV a respectat întru totul normele deontologice în relatarea subiectelor de 
abuz asupra copiilor. Stilul abordat de Moldova 1 a fost diferit de restul posturilor TV ce au 
mediatizat acest caz. A fost elaborată o ştire, fără imagini video despre caz, fiind citită de 
prezentator pe fundalul unei imagini simbol.  

 
 
 
 



16 

 

Răfuiala fizică între elevele unei şcoli  
 

PRO TV , 13 octombrie  2010 

Titlu:  Păruiala între fete se pare că este la modă    

Fabula: Sunt prezentate secvenţe video ale unei scene de violenţă dintre două fete de vârstă 
şcolară, preluate de pe un site de divertisment. Responsabili de la MAI anunţă despre 
operaţiunea de identificare a persoanelor violente şi de pedepsire a acestora conform legislaţiei. 

Respectarea normelor deontologice:  

o Se dă imaginea video ce prezintă răfuiala fizică şi chipul celor două fete    

Sursele utilizate: 

o Şefa secţiei minori din cadrul MAI, preşedinta Centrului Naţional de Prevenire a Abuzului 
faţă de Copii, aceasta  din urmă fiind invitată în studio  

Concluzii: Postul TV a prezentat chipul fetelor - atât a agresoarei, cât şi a victimei, contrar 
deontologiei profesionale. Nu se prezintă numele fetelor şi nici localitatea unde are loc scena de 
violenţă, aceste informaţii nefiind cunoscute.   

 

 

5. Concluzii şi recomandări  

Concluzii:  

 Subiectele jurnalistice care au avut în vizor copilul au promovat, în mare, imaginea unui 

copil neajutorat, sărac, victimă a violenţei sau traficului, aflat în conflict cu legea ş.a. 

Această tendinţă este mai vizibilă în cazul agenţiilor de ştiri şi a portalurilor 

informaţionale monitorizate. 

 Cele mai multe subiecte privitoare la copil au fost prezentate sumar, sub forma unor ştiri 

inspirate din comunicatele de presă, evenimentele publice.  

 Au lipsit, cu mici excepţii, subiectele ample, originale, de analiză despre copil. Ziariştii, 
de multe ori, se limitează în a descrie cu lux de amănunte detaliile unui incident, dramă, 
accident care dăunează copilului, şi nu prezintă subiectul dincolo de aceste detalii, nu 
vorbesc despre rolul profesioniştilor, al familiei, comunităţii în prevenirea, evitarea unor 
asemenea drame, tragedii.  
 

 Sunt minoritare subiectele pozitive despre copil, subiectele de analiză, ce prezintă 
lucrurile dincolo de istoria îngustă a unui caz concret, ce scot în prim-plan personalitatea 
copilului, succesele acestuia, opinia lui despre problemele şi situaţiile ce îl vizează şi 
afectează. Atunci când sunt realizate, însă, aceste subiecte ocupă un spaţiu mic, sunt 
prezentate, de regulă, sub formă de ştire şi nu sunt plasate în primele pagini. 
 

 Deşi în medie se respectă principiul obligativităţii celor două surse, acesta este încălcat, 
în special, în cazul ştirilor scrise în baza comunicatelor de presă sau a sintezelor 
criminogene de la Ministerul Afacerilor Interne, informaţiilor din ultimele 24 de ore oferite 
de Spitalul de Urgenţă şi Serviciul de pompieri. 
 



17 

 

 Comparativ cu iulie şi august, în septembrie au fost înregistrate cele mai multe cazuri de 
încălcare a principiului prezumţiei nevinovăţiei. De multe ori, principiul prezumţiei 
nevinovăţiei este respectat în corpul ştirii, fiind încălcat în titlu.  
  

 În unele subiecte media ziariştii, deşi nu divulgă identitatea victimelor sau a persoanelor 
bănuite de săvârşirea unor infracţiuni, prezintă alte informaţii prin care acestea pot fi 
identificate: localitatea, numele părinţilor, rudelor, şcoala/grădiniţa ş.a.   
 

 Majoritatea instituţiilor mass-media nu au urmărit/mediatizat evoluţia subiectelor de 

rezonanţă din lunile precedente.  

 Unele din instituţiile mass media monitorizate au plasat materiale publicitare fără a le 

marca corespunzător, încălcând, astfel, normele deontologice.  

 În septembrie, au fost înregistrate cazuri în care profesioniştii, responsabili de protecţia 

drepturilor copilului nu au protejat identitatea copilului victimă a violenţei, divulgând în 

cadrul evenimentelor publice sau declaraţiilor de presă detalii prin care acesta poate fi 

identificat. .   

Recomandări: 

 Se recomandă respectarea principiilor deontologice în mediatizarea subiectelor despre 

copii, în special, în cazurile de violenţă, trafic de fiinţe umane, infracţiuni, accidente şi 

alte situaţii dramatice cu implicarea copiilor. 

 Se solicită revederea statutului subiectelor privitoare la copil şi plasarea acestora în 

primele pagini ale ziarelor nu doar atunci când istoria vizează un caz de abuz, trafic sau 

altă dramă profundă trăită de copil.  

 Se recomandă instruirea reporterilor şi a editorilor în noţiunile juridice privitoare la copil.   

 Se solicită o abordare profesionistă, corectă şi renunţarea la abordarea senzaţională, 

îngustă a subiectului.  

 Se recomandă sporirea interesului mass-media pentru subiectele care au în vizor copiii, 

inclusiv promovarea/încurajarea subiectelor pozitive, ce scot în prim-plan personalitatea 

copilului şi succesele acestuia.  

 Se recomandă ca instituţiile mass-media să monitorizeze şi mediatizeze evoluţia 

subiectelor de  rezonanţă. 

 Se cere marcarea articolelor publicitare.  

 Se solicită desfăşurarea de trainiguri cu profesioniştii privind nivelul de accesibilitate a 

informaţiei privitoare la copil. De asemenea, este necesară elaborarea unor rigori clare 

privind accesibilitatea la informaţia cu privire la copil şi expedierea acestora 

profesioniştilor şi instituţiilor ce intră în contact cu copilul.  


